Vormingskalender > inhouse opleidingen

Raadpleeg hier het overzicht van onze inhouse opleidingen

Op zoek naar interactieve opleidingen op jouw werkvloer, wanneer het voor jou past? Onze ervaren trainers komen graag bij jou ter plaatse.

Probis organiseert inhouse opleidingen voor groepen tot maximaal 15 personen. We doen dat op maat van al jouw medewerkers, op alle niveaus van je organisatie.

Benieuwd naar onze inhouse opleidingen? Raadpleeg het volledige aanbod op deze pagina.

Omgaan met sociale media in de zorg

Communicatie Inhouse opleiding
1. Inleiding: Welkom en kennismaking: Icebreaker-activiteit om een positieve sfeer te creëren. Context en relevantie: Bespreking van waarom bewust gebruik...
Meer informatie

Veerkracht Versterken: Bouwen aan Innerlijke Kracht

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Deze vorming is jouw kans om je veerkracht te versterken, je innerlijke kracht te ontketenen en een transformerende reis naar...
Meer informatie

Zorginspectie: hoe bereid ik me als woonzorgcentrum voor op zorginspectie?

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Hoe kan ik me voorbereiden op een bezoek van Zorginspectie? Waar kijken ze naar en hoe gaan ze te werk?...
Meer informatie

Observeren, interpreteren, rapporteren in functie van BelRAI voor NIET-indicatiestellers

BelRAI Inhouse opleiding
BelRAI-indicatiestellers krijgen een uitgebreide opleiding om gericht te leren observeren in functie van het invullen van beoordelingen. Niet iedereen zal...
Meer informatie

(Bege)leiden vanuit optimisme

Inhouse opleiding Leidinggeven
Begeleiden vanuit optimisme is een positieve en proactieve manier van begeleiden die gericht is op:•    het aanmoedigen van groei•    ontwikkeling...
Meer informatie

Hulp bij verslaving

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Verslavingszorg omvat een breed scala aan diensten die gericht zijn op het helpen van patiënten/bewoners die worstelen met verslaving. Deze...
Meer informatie

Haal het beste uit elkaar!

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming richten wij ons op het verbeteren van de samenwerking en communicatie tussen individuen en teams in een...
Meer informatie

BelRAI indicatiesteller Palliatieve Care (PC)

BelRAI Inhouse opleiding Zorg en welzijn
BelRAI instrumenten brengen op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier de zorgnoden van kwetsbare personen in kaart met als doel kwalitatieve...
Meer informatie

Direct mee met quickstart opleiding Omgevingsanalyse en Strategie voor je managementteam

Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector
De omgevingsanalyse is veel meer dan een verplicht nummertje. Het haakt in op ontzettend veel thema’s van een goede organisatie...
Meer informatie

VSB Basis personeelsdienst en administratie

Financiële thema's Inhouse opleiding Zorg en welzijn
VSB-financiering, eindeloopbaan en aanvullende financiering, financieringen sociaal fonds, VSB-administratie en nieuwigheden.
Meer informatie

Van klantgericht naar customer delight: introductie (lokale besturen)

Communicatie Inhouse opleiding Publieke sector
‘Customer delight’: een begrip dat begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie

Mijn impact en invloed als leidinggevende

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
U bent soms verbaasd hoe het die ene collega of medewerker steeds lukt om iedereen te overtuigen van zijn of...
Meer informatie

Hoe pak je re-integratie na langdurige afwezigheid best aan?

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Wanneer medewerkers langdurig uitvallen, heeft dat op de medewerker, het team en de organisatie een impact. Hoe kan jij in...
Meer informatie

Functionerings-en evaluatiegesprekken (nieuwe evaluatoren)

Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector Zorg en welzijn
Uitwisselen van ervaringen In een eerste deel peilen we bij de deelnemers naar hun ervaringen met evaluaties en functioneringsgesprekken, als...
Meer informatie

Stoppen met piekeren

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Piekeren doen we allemaal. Op sommige momenten in ons leven (bij stress, depressie, angst,..) nemen deze piekergedachten veel tijd en...
Meer informatie

Optimisme kan je leren

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Vanuit de positieve psychologie wordt optimisme naar voren geschoven als dé competentie om te ontwikkelen. Wat betekent dit precies en...
Meer informatie

Kracht van stilte

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
In deze drukke tijden vol geluid kan het soms deugd doen om naar de stilte te gaan. Hoe kan stilte...
Meer informatie

Veerkracht in lijden

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Als medewerker in de gezondheidszorg wordt je geconfronteerd met mensen die lijden, in de breedste zin van het woord. Soms...
Meer informatie

Breinvriendelijk leiden

Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector Zorg en welzijn
Een belangrijk aspect van breinvriendelijk leiden is het begrijpen van de manier waarop het brein informatie verwerkt. Het brein heeft...
Meer informatie

Creatief denken als leidinggevende

Inhouse opleiding Publieke sector Zorg en welzijn
Je wordt dagelijks uitgedaagd door je klanten, medewerkers om originele oplossingen te verzinnen. Je wilt nieuwe producten of services maken....
Meer informatie

De kracht van kwetsbaarheid

Inhouse opleiding Publieke sector Zorg en welzijn
Wat betekent het als leidinggevende om je meer kwetsbaar op te stellen? Waarom zou je dat doen en wat kan...
Meer informatie

Draag zorg voor je eigen energie

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Je werkt lange dagen en je verliest soms contact met je eigen lichaam en je gezondheid. Je hebt kleine kwaaltjes...
Meer informatie

Van piekermindset naar groeimindset: Het pad naar persoonlijke ontwikkeling.

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
In het leven worden we vaak geconfronteerd met uitdagingen en obstakels die ons kunnen laten vastlopen in een negatieve spiraal...
Meer informatie

Humor en (aan)raking in de zorg bij personen met dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Humor kan veel betekenen in de communicatie met mensen met dementie. Het kan de zorgvrager en zorggever dichter bij elkaar...
Meer informatie

Agressie … waarover praten we?

Communicatie Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie

Conflicten coachen (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie

Assertiviteit (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie

Ken jezelf!

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
De vorming 'Ken jezelf!' vertrekt vanuit de zorgmedewerker zelf. Omdat hulpverleners vooral doeners zijn, teveel doen en te weinig zijn,...
Meer informatie

Van collega naar leidinggevende

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Doel van deze vorming is om de deelnemers te ondersteunen in een vlotte overgang van de rol van collega naar...
Meer informatie

Het ombuigen van weerstand

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Weerstanden bij verandering in de organisatie of bij individuele werknemers? Veel leidinggevenden schrikken terug als ze weerstand ondervinden en stellen...
Meer informatie

De bewoner komt niet alleen

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Soms vinden zorgverleners de manier waarop bewoners en hun familie reageren niet terecht, overdreven, gevoelig, agressief, ... En weten dan...
Meer informatie

Gemotiveerd aan de slag blijven (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie

Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige patiënten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie

Goede afspraken maken: hoe doe je dat?

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Wanneer er misverstanden of frustraties ontstaan in een team, is de oorzaak vaak het ontbreken van goede én heldere afspraken....
Meer informatie

Train de interne trainer

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Grote organisaties zetten vaak eigen medewerkers in als interne trainers. Maar niet iedereen heeft een opleiding tot trainer of docent...
Meer informatie

Handhygiëne

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Handhygiëne is het allerbelangrijkste als het gaat om voorkomen van besmettingen. Handen reinigen op de juiste manier en op de...
Meer informatie

Wees de burn-out voor!

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel die kwetsbaar zijn voor een burn-out. Het is niet de situatie...
Meer informatie

Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige klanten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie

Ik wil zo samenwerken! En jij?

Inhouse opleiding Publieke sector Zorg en welzijn
Jij wil ’s middags graag samen eten. Je collega wil graag elke vrijdag iets gaan drinken, jij vind dat je...
Meer informatie

Het geven en krijgen van feedback (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie

Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan?

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Het percentage ziekteverzuim in de zorg ligt beduidend hoger in vergelijking met andere sectoren. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig:...
Meer informatie

Naar een professionele teamdynamiek

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
“Teams” is eigenlijk een vreemd begrip. Je werkt soms meer dan 38u met je collega’s en leidinggevende. Het lijkt de...
Meer informatie

Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan? (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Het percentage ziekteverzuim is in stijgende lijn. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig: de medewerker zelf, de leidinggevende, de collega’s,...
Meer informatie

De evaluatiecyclus: gesprekken voeren

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De evaluatiecyclus met zijn diverse gesprekken: voor veel leidinggevenden nog steeds een vervelende taak. We kennen de structuur en het...
Meer informatie

Jongdementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In België leven er naar schatting 3.000 à 11.000 personen met dementie jonger dan 65 jaar. Deze vorming is gericht...
Meer informatie

Valpreventie in de thuiszorg

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Van de thuiswonende senioren valt ongeveer 33% minstens één keer per jaar. De gevolgen van een valpartij zijn vaak ernstig...
Meer informatie

Coachend leidinggeven (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Deel 1:  Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie

Agressie … waarover praten we? (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie

En jij? Hoe geef jij zorg?

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Werken in de zorg is een drukke bezigheid. Er wordt veel verwacht van medewerkers in een woonzorgcentrum: dagelijks staan ze...
Meer informatie

Diversiteit op de werkvloer

Inhouse opleiding Publieke sector Welzijn Zorg en welzijn
Hoe ga je om met verschillende achtergronden en perspectieven van je collega’s en medewerkers? Hoe kan je deze medewerkers bereiken...
Meer informatie

Van klacht naar glimlach (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met klanten de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie

Assertiviteit

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie

Ken je collega’s

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Je werkt iedere dag samen, maar kén je ook jouw collega's? We gaan op zoek naar wie jouw collega's zijn....
Meer informatie

Diversiteit in de zorg

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Hoe ga je competent om met diversiteit bij patiënten/bewoners? Zorgverleners werken met patiënten/bewoners uit verschillende culturele achtergronden, met verschillende talen,...
Meer informatie

Krachtig en helder beslissen

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Bent u een (te) snelle beslisser of een eeuwige twijfelaar? Als leidinggevende komt het er op aan om krachtig en...
Meer informatie

Oplossingsgericht leidinggeven

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Staat het oplossingsgericht werken als leidinggevende haaks op onze opdracht of biedt het juist heel wat mogelijkheden? Deze training is...
Meer informatie

Begeleiding van re-integratie

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Deze training neemt je mee in heel het proces dat een langdurig zieke doormaakt. Dit proces begint bij het ziek...
Meer informatie

Kennismaking met Validation van Naomi Feil

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De Validation-methode van Naomi Feil is een communicatiemethode waarbij de gedesoriënteerde oudere de kans krijgt zijn gevoelens en behoeftes te...
Meer informatie

Wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen in de praktijk

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
In deze vorming gaan we op interactieve manier door de wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen. Wie mag wat doen...
Meer informatie

Dringende hulpverlening: een opfrissing

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
We overlopen de huidige CPR-richtlijnen en oefenen we deze in, zodat alle medewerkers in de zorgsector de nieuwe richtlijnen correct...
Meer informatie

Oplossingsgericht omgaan met tijdsdruk

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Tijd en handen tekort: de hoofdverpleegkundige lost dat wel op? We leven in een maatschappij waar alles snel gaat. De...
Meer informatie

Motiveren van medewerkers (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Na deze module kan de deelnemer eenvoudige principes van motivatie toepassen. Hij is in staat om stimulerende, motiverende waardering of...
Meer informatie

De invloed van de omgeving op personen met dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De kern van het concept omgevingszorg is het feit dat mensen met dementie afhankelijk zijn van hun omgeving voor hun...
Meer informatie

Noteren in het zorgdossier

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Noteren in het zorgdossier blijkt voor veel verpleegkundigen en zorgkundigen nog een pijnpunt te zijn. Deze vorming maakt ze bewust...
Meer informatie

Katz-schaal

Financiële thema's Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De Katz-schaal, ook wel bekend als de Katz-index voor activiteiten van het dagelijks leven (ADL), wordt veel gebruikt in de...
Meer informatie

Relaxatiemomenten

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Tijdens de workshop verkennen we methodieken zoals relaxatie en haptonomie, maar worden de onderliggende gedachten getransponeerd naar een ‘nieuwe’ vorm...
Meer informatie

Wondzorg

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Deel 1 Handelt over het ontstaan van wonden. De meest voorkomende wonden, de aanpak, de realistische doelstellingen en de principes...
Meer informatie

Ergonomie (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
De medewerker krijgt een goed inzicht in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik te komen zowel op het werk...
Meer informatie

Omgaan met levensvragen

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
De vorming "Omgaan met levensvragen bij ouderen" richt zich op het ondersteunen van ouderen bij het vinden van betekenis en...
Meer informatie

Van klantgericht naar customer delight: introductie

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
‘Customer delight’: een begrip die begint waar klantgerichtheid eindigt. Ie-dereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer de-light...
Meer informatie

Van moeilijke gesprekken ‘moedige gesprekken’ maken (lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie

Discretie in je job

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Hoe reageer je als een bewoner jou iets in vertrouwen vertelt? Wat als je toevallig getuige bent van een vertrouwelijke...
Meer informatie

Agressie aan de balie

Communicatie Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Soms slaan (telefoon)gesprekken om in twistgesprekken, medewerkers kunnen zich dan geïntimideerd of bedreigd voelen door agressieve uitspraken. Dit heeft alles...
Meer informatie

Poetsen is een wetenschap

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Deze vorming richt zich op het aanleren van efficiënte en effectieve schoonmaaktechnieken. We zullen de verschillende aspecten van het schoonmaakproces...
Meer informatie

Verhoog je zelfvertrouwen

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Zelfvertrouwen is het gevoel van eigenwaarde. We weten allemaal dat te veel of te weinig zelfvertrouwen ervoor zorgt dat we...
Meer informatie

Help! Het verandert!

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In een dynamische werkomgeving worden we voortdurend geconfronteerd met veranderingen, variërend van kleine aanpassingen tot grootschalige verschuivingen. Of het nu...
Meer informatie

Van een klacht naar een glimlach

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met bewoners de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie

Dementie en psychische stoornissen

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Naast de diagnose van dementie hebben vele bewoners/patiënten nog een aantal, soms moeilijke, gedragsstoornissen. Deze vorming leert de deelnemers om...
Meer informatie

Functionerings- en evaluatiegesprekken (ervaren evaluatoren)

Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector Zorg en welzijn
Een eenduidige en praktijkgerichte opleiding is noodzakelijk om een zekere graad van objectiviteit van evaluaties te bereiken binnen de hele...
Meer informatie

Activeren van bewoners voor activiteiten

Inhouse opleiding Vaktechnisch Welzijn Zorg en welzijn
Soms is het moeilijk om bewoners enthousiast te krijgen voor het animatieprogramma. Dit kan verschillende oorzaken hebben: geen interessant programma...
Meer informatie

Coachend leiderschap

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Deel 1:  Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie

Dringende hulpverlening voor niet-zorgpersoneel

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Als je getuige bent van een noodsituatie waarin iemands leven al dan niet  in gevaar is, is het belangrijk om...
Meer informatie

Omgaan met personen met psychische stoornissen

Inhouse opleiding Vaktechnisch Welzijn Zorg en welzijn
Deze vorming is ontworpen om u te voorzien van waardevolle kennis en praktische vaardigheden om empathisch, begripvol en effectief te...
Meer informatie

Van conflict naar verzoening

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze vorming geeft leidinggevenden nieuwe inzichten over conflicten en laat hen oefenen met tools voor conflicthantering. Dit zal hen meer...
Meer informatie

Mentorschap over stagiairs

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
De vorming is opgebouwd rond interactieve oefeningen. De ‘theorie’ dient als kapstok en geeft de vorming structuur. 1. Wie is...
Meer informatie

Naar een aangename sfeer op de werkvloer

Inhouse opleiding Leidinggeven Welzijn Zorg en welzijn
Denk je aan het einde van de dag wel eens: 'oef, ik kan naar huis' 'er hing toch wel electriciteit...
Meer informatie

Emotionele belasting in de zorg

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
In de zorg hebben we dagelijks te maken met emoties. Kwaadheid, opstandigheid, verdriet, …maar ook blijheid, euforie,… . Door hun...
Meer informatie

Begeleiden van familie van bewoners met dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
In deze vorming staan we stil bij de familieleden van de mensen met dementie die binnen ons woonzorgcentrum wonen. Dat...
Meer informatie

Verbindende communicatie

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Heb je ook wel eens het gevoel dat je iets wil bespreken met je collega of medewerker, maar dat de...
Meer informatie

En dan is er nog … familie

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een ziekenhuisopname is niet alleen voor de patiënt een aanpassing. Ook de familie kan zich wat verloren voelen. Niet alleen...
Meer informatie

Een gezond team

Inhouse opleiding Leidinggeven Welzijn Zorg en welzijn
Het doel van deze workshop is inzicht krijgen in de verschillende domeinen van gezondheid en in de onderlinge samenhang ervan...
Meer informatie

Herken en vermijd energielekken

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Wat doe je wanneer je te maken hebt met collega’s, leidinggevenden of bewoners/patiënten bij wie jouw energie wegstroomt? We hebben...
Meer informatie

Begrijpen en begeleiden van moeilijk gedrag

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Vanuit de hersenkunde en de nieuwste inzichten in dementie geven we tijdens deze vorming een verklaring voor veel moeilijk gedrag...
Meer informatie

Peter- en meterschap in de praktijk

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie

Conflicten coachen

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie

Ergonomie voor niet-zorgpersoneel

Inhouse opleiding Vaktechnisch Welzijn Zorg en welzijn
Deze vorming richt zich op niet-zorgpersoneel en legt de nadruk op het belang van rugsparend werken om ruggerelateerde problemen te...
Meer informatie

Gezond koken

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Naast rekening houden met een beperkt budget, dient de thuisverzorger ook vaak rekening te houden met allerhande diëten: zoutarm, suikerarm,...
Meer informatie

Timemanagement (LB)

Inhouse opleiding Publieke sector
Hebt u regelmatig het gevoel dat u te veel hooi op je vork neemt? Dat u het moeilijk vindt om...
Meer informatie

Hoe bereid ik mijn functionerings- en evaluatiegesprek voor?

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
In een modern personeelsbeleid dient iedere medewerker zich persoonlijk te ontwikkelen in de job. Sturing van die ontwikkeling via functionerings-...
Meer informatie

Budgetvriendelijk koken

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Cliënten van de thuiszorg hebben het vaak financieel niet erg breed. Kleine pensioenen en hoge medische kosten zorgen ervoor dat...
Meer informatie

Dementie: Basis

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Dementie is een complexe aandoening die een diepgaand begrip en empathie vereist om de best mogelijke zorg te bieden aan...
Meer informatie

Authentiek leiderschap

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Er is een onderscheid tussen ‘leiding geven vanuit kracht’ en ‘baas zijn vanuit macht’. Authentiek leiderschap richt zich naar leiding...
Meer informatie

Verbindend communiceren (LB)

Inhouse opleiding Publieke sector
Respectvol en verbindend communiceren is een wijze van spreken én luisteren waarbij we op een heldere en duidelijke manier uitdrukken...
Meer informatie

Werken in gezinnen met een andere cultuur

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Meer en meer worden onze zorgverleners (verzorgenden, poetsvrouwen, …) geconfronteerd met cliënten met andere waarden en uit andere culturen. En...
Meer informatie

Ik roddel, jij roddelt, wij roddelen!

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Deze vorming is gericht op het bespreken en aanpakken van de schadelijke gevolgen van roddelcultuur in verschillende omgevingen, zoals op...
Meer informatie

Omgaan met moeilijke cliëntsituaties

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Een moeilijke cliënt ‘reist’ vaak van de ene medewerker naar de andere medewerker. Hoe kan je als thuiszorger zelf het...
Meer informatie

Omgaan met ergernissen binnen mijn team

Communicatie Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Ergernissen, spanningen, uitdagingen …. soms onvermijdelijk in een team. Soms lijkt het wel een familie … Maar waarom is dat...
Meer informatie

Duurzaam motiveren van 4 generaties

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Een duurzaam personeelsbeleid zorgt er voor dat medewerkers met energie, inzet en goesting willen én kunnen werken gedurende hun volledige...
Meer informatie

Voeding en ondervoeding bij ouderen

Inhouse opleiding Vaktechnisch Welzijn Zorg en welzijn
In deze vorming komen onder meer volgende items aan bod: - Invloed van ouderdomsfactoren op het eetgedrag (gebit, smaakstoornissen, …)....
Meer informatie

Omgaan met lastig gedrag vanuit dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Wij verwachten nog steeds communicatie op ons niveau, maar niet op de maat van een persoon met dementie. In deze...
Meer informatie

Armoede bij hulpbehoevenden

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Armoede is niet weg te denken uit onze maatschappij... in tegendeel. Meer en meer mensen worden hiermee geconfronteerd. Deze situatie...
Meer informatie

Eenzaamheid bij ouderen

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Eenzaamheid kunnen we definiëren als: “het subjectief ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties”....
Meer informatie

Detailzorg: Hand- en voetverzorging

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Hand- en voetverzorging is een regelmatige taak voor de zorgkundige. We bekijken in deze praktijkvorming welke ziekten we kunnen aantreffen...
Meer informatie

Humeur? Humor!

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen en opent deuren naar ontspanning en zelfs genezing. En toch vergaat...
Meer informatie

Ontwikkel je groeimindset: van feedback naar feedforward!

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Verandering in de organisatie vraagt een grote wendbaarheid en groeimindset van de medewerkers. Het ontwikkelen van een open constructieve feedbackcultuur...
Meer informatie

Omdenken: anders omgaan met fouten

Communicatie Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Het overkomt ons allemaal wel eens: we maken een fout, we vergissen ons in iets of we zeggen of doen...
Meer informatie

De kracht en valkuilen van enthousiasme als leidinggevende

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Wat maakt jou als hoofdverpleegkundige enthousiast en durf je daar op inzetten? Welke taken of opdrachten zorgen ervoor dat je...
Meer informatie

Seksualiteit bij ouderen

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
We staan stil bij de seksualiteitsbeleving en hoe deze verandert bij het ouder worden. Welke rol van de medewerker hierin...
Meer informatie

Hoe krijg ik het – met respect – gezegd?

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie

Grenzen stellen in de zorg

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie

Wel in je vel als leidinggevende

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Het stress-niveau van een leidinggevende neemt steeds meer toe. Mondige medewerkers, mondige klanten, nieuwe procedures, constante veranderingen, accreditaties, beleidsplannen, …...
Meer informatie

Gemotiveerd aan de slag blijven

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie

Leidinggeven in tijden van verandering

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Alles is in verandering, zeker ook in zorgorganisaties. JCI, kwaliteitslabels die moeten worden behaald, meer met minder, stijgende leeftijd van...
Meer informatie

Wel in je vel

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Stress op het werk, stress thuis, stress om van thuis op het werk te geraken, stress op het werk als...
Meer informatie

Gesprekken voeren met bewoners

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een goede babbel kan deug doen! Ook met bewoners en hoewel we soms (te) weinig tijd hebben, loont het vaak...
Meer informatie

Boeiend presenteren

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Heb je soms de ervaring dat je boodschap niet overkomt? Ook al heb je het op 10 verschillende manieren proberen...
Meer informatie

Gedeelde of onderhandelde zorg

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Medewerkers zijn soms gericht op het zorgen voor klanten vanuit het standpunt van hun eigen functie. De vorming wil hun...
Meer informatie

Omgaan met lastig gedrag van cliënten

Communicatie Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Werken met lastige of moeilijke cliënten vereist veel inlevingsvermogen, geduld en stressbestendigheid. De meeste verzorgenden/huishoudhulpen/pwa’ers werken wel eens bij ‘moeilijke’...
Meer informatie

Omgaan met lastig gedrag van bewoners

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Is Mariette lastig als zij 4 keer na elkaar belt? Is Rogerke lastig als hij steeds roept wanneer iemand zijn...
Meer informatie

Van moeilijke gesprekken ‘moedige’ gesprekken maken

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie

Maak je zichtbaar op je werk

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Deze vorming gaat over ‘groots’ denken over onszelf ipv ons klein te houden, onze mond te houden en onszelf wijs...
Meer informatie

Het geven en krijgen van feedback

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie

Dringende hulpverlening voor zorgpersoneel

Inhouse opleiding Vaktechnisch Zorg en welzijn
Snelle en adequate handelingen in noodsituaties vereisen een degelijke kennis van de specifieke toestand waarin de bewoner zich bevindt. Deze...
Meer informatie

Omgaan met rouw en verlies

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Rouwen na een ingrijpend verlies is een normale reactie. Dat we rouwenden willen troosten is even normaal. En toch zitten...
Meer informatie

Is familie moeilijk of heeft ze het moeilijk?

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Een verhuis naar een woonzorgcentrum is niet alleen voor de bewoner een grote verandering. Vaak is de aanpassing voor de...
Meer informatie

Psychosociaal welzijn op het werk

Inhouse opleiding Welzijn Zorg en welzijn
Psychosociaal welzijn op het werk is van cruciaal belang voor het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving. Het verwijst...
Meer informatie

Zinvolle activiteiten voor bewoners met dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Waar halen we de inspiratie voor een activiteit voor bewoners met dementie? Want niet alle activiteiten zijn geschikt voor ieder...
Meer informatie

Delegeren is een kunst

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Programma: 1. Wat is delegeren? - Wat? - Wanneer delegeren? - Welke taken delegeer je? 2. Waarom delegeren? - Redenen...
Meer informatie

Wees de burn-out voor! (voor leidinggevenden)

Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Leidinggevenden in de zorg zijn een kwetsbare groep voor burn-out. Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Maar...
Meer informatie

Hoe krijg ik het gezegd? (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie

Naar een efficiënt uurrooster

Financiële thema's Inhouse opleiding Leidinggeven Zorg en welzijn
Op basis van een stappenplan voor gezond uurroosteren krijgen de cursisten inzicht in hoe men tewerk kan gaan. De vorming...
Meer informatie

Ergonomie voor zorgpersoneel

Inhouse opleiding Vaktechnisch Welzijn Zorg en welzijn
Deze vorming is specifiek gericht op zorgpersoneel en benadrukt het belang van rugsparend werken om ruggerelateerde problemen te voorkomen en...
Meer informatie

Klantgericht benaderen, maar toch grenzen durven stellen

Communicatie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie

Ombuigen van weerstand

Communicatie Inhouse opleiding Leidinggeven Publieke sector Zorg en welzijn
In een eerste deel zoomen we in op weerstand.  Tijdens de opleiding bekijken we hoe veelal onbewuste reflexen ervoor zorgen...
Meer informatie

De 4 fasen van dementie

Dementie Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Na een korte introductie op de nieuwste inzichten in dementie gaan we ons verdiepen in de 4 fasen van ik-beleving...
Meer informatie

Peter- en meterschap (Lokale besturen)

Inhouse opleiding Publieke sector
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie

Van euhm…-team naar écht M-team

Inhouse opleiding Publieke sector
Het managementteam is anno 2020 uitgegroeid tot dé drijvende kracht achter de interne organisatie van een lokaal bestuur. Hoe behoudt...
Meer informatie

Ken je kwaliteiten als (management)teamlid en die van je collega’s!

Inhouse opleiding Publieke sector
Hoe met individuele sterktes een ijzersterk managementteam smeden? Om als team goed te functioneren, start het bij kennis ... van...
Meer informatie

Kennismaking met BelRAI

BelRAI Inhouse opleiding Zorg en welzijn
Interesse in BelRAI? Inhoud: in deze sessie laten wij u voor het eerst kennismaken met BelRAI: oorsprong, theoretische achtergrond, toepassing...
Meer informatie

Ben je meer geïnteresseerd in onze open opleidingen? Ook dat aanbod kan tonen we graag aan jou.